terima kasih kerana meninggalkan link anda di blog ini..:)

myNUFFNANG

myNUFFNANG

Friday, November 19, 2010

SAYA BUAT APA ARI RAYA?




pas berehat2 baring2 kejab ngan kanak2 n abahnyer... saya tepon mak kat kampung... minta resepi kek... telur ngan marjerin (saya pesan mentega, tp hubby beli marjerin...apa la abg nih... ) hubby dh beli siap2 semalam...


dlm 11.45 am saya pun start semula bertaekwando kat dapur.. saya teringin plak nak makan kek resepi mak saya .......


jom kiter layan tuan blog buat kek plak....







lepas marjerin dan gula dah hancur... tambah kan telur sebiji demi sebijik yer puan2..




kemudian masukkan pula tepung sedikit demi sedikit yer puan2... yg hitam2 bertitik tu bukan tumpahan kicap yerk... itu ader lan titisan esen vanila...




adunan yg telah siap dimasukkan kedalam loyang (bulat atau berpetak ikut kesuakaan masing2 ye puan2.. saya ader loyang bulat je kat umah...)





kemudian masukkan ke dalam oven... (murah atau mahal oven puan2 tertakluk kepada citarasa dan kemampuan kewangan masing2 yerk... saya beli oven murah je.. sbbnya.. saya membakar sekali setahun jer.. syg duit beli mahal2 tapi x guna... tapi disebabkan oven saya ni sgt murah... tgk tu.. nak tutup pintu oven pun xleh rapat....last2 kawasan renggang tu saya tutup ngan tuala basah....)







hahahaha.. saya tidak HIPOKRIT ya puan2... kek saya telah terhangus ... sepatutnya 20 minit saya dah keluarkan nya dari oven... tp sbb saya MALAS nak bangun dr tempat pembaringan ... lepas 30 minit baru saya bangun dan lihat la hasil nya yang ala2 dayang senandung di sebalah atas ... rentung!!!





tapi bila saya terbalikkan kek tu... belah bawah nyer masih elok... x hangus pun kan...?tengok tu betapa gebunya b*nt*t kek saya.... isi dalam nyer pun x der rase atau bau-bauan yg hangus...
untuk makluman kek tersebut telah pun selamat masuk ke dalam perut saya dan keluarga dan org yg bertandang ke rumah... (cam ramai je kan org dtg beraya umah saya.. padahal ader 1 famili jer..) dalam tempoh x sampai 6 jam pun... makna nyer kek dayang senandung saya tu sendap la kan...











ni plak hasil yg saya dapat dari pertukaran juadah raya.... saya bagi kat mak cik sebelah umah lauk pauk raya saya dan dier balas balik ngan nasik dagang + ikan (tata nama) masak kari dan pulut kuning + rendang ayam.
motif saya tukar juadah raya?... saya nak tunjukkan kat kanak2 kat umah ni.... bahawa org melayu dulu2 x kira raya atau pun x.. sering bertukar2 juadah ... saya x nak dierg terlepas melihat budaya mak2 kita dulu...... cuma 1 jer yg x sempat saya buat sampai sekarang... nak raya kena buat kuih raya sendiri macam mak saya dulu... saya nak mereka rase dan warisi budaya ni supaya x ditelan zaman....x per.. pelan2 kan...


No comments:

Post a Comment