terima kasih kerana meninggalkan link anda di blog ini..:)

myNUFFNANG

myNUFFNANG

Tuesday, October 30, 2012

HARI RAYA AIDIL ADHA




 
 
 
 
 
 
walaupun sudah agak lewat.. tapi saya masih nak ucapkan selamat hari raya untuk pembaca blog saya... ceeewaahhh.. macam la ramai sangat pembaca nyer kannnn...


mula-mula nak bagitau.. sempena aidil adha kali ni.. genap la 7 tahun (mengikut kalendar islam) umur anak bujang saya.. IZZFIKRY ADHA...(cari gambar sat kat desktop ader tak..huhu)


 
 
dia lahir malam raya... dia lahir ketika abahnya tiada di sisi... huhu... mode sedih la plak kan... tapi Allah maha pengasih dan penyanyang... walaupun tiada siapa yang menemani saat dilahirkan.. tapi Allah permudahkan segalanya... tiada kesakitan yang amat sangat dan berpanjangan... Alhamdulillah...
 
 
maka pada hari tersebut.. sibuk la pulak dier claim hadiah dari abah.. dari mama.. dari atuk.. dari nenek... adoiii.. dina siap jeles lagi.. sbb fikry dapat sambut hari lahir 2 kali... padahal semua pun dua kali kan.. sebab kalendar islam dangan masihi kan tak sama...
 
 
 
uish.. jauh betul melencong cerita.... raya haji kali ni disambut sangat sederhana di rumah kami... sebabnya.. selepas solat jumaat kami bertolak ke kampung saya di bandar jengka, pahang... cadangnya nak balik dari hari khamis lagi.. tapi pagi hubby g servis kereta..saya pulak tak siap2 mengemas rumah... kain baju tak sudah2 di basuh dan dilipat.. packing barang lagi la tidak kan.. so postpone je la balik kampung pada hari raya... konon nak balik pagi raya.. pun tak kesampaian sebab masih tak siap berkemas... maklumlah.. mengemas rumah seminggu sekali... kadang kalau weekend ader program.. kena postpone minggu berikutnya pulak...
 
 
mulanya saya malas nak masak lauk pauk raya.. cakap kat hubby kalo balik umah mak saya.. misti tak payah masak apa2.. semua dah tersedia... hihi.. tapi kesain pulak kat anak2 dan suami... hilang la suasana raya kalo juadah raya x ada kan... jadi... malam raya tu.. dalam pukul 8.30 baru la sibuk cari resepi rendang nak masak... and malam tu we all makan dah pukul 10 lebih... sian anak2 dan suami .. kena tahan lapar sket..
 
 
 
 



ni je lah.. hidangan hari raya kita orang...simple sangat kan..? ada pulut kuning, rendang ayam, rendang daging, nasik impit yang dah habis, kuah nasik impit dan 2 jenis kuih raya... dulu2.. kalau raya kat umah sendiri misti masak juga hidangan sampingan macam nasi tomato atau nasik minyak berserta lauk pauk nya.. tapi kali ni yang wajib jer...
 
 
malam raya tu saya pulun masak rendang ayam dan rendang daging serta rebus nasik impit segera...rebus 6 pek yang kecik tu.. 2 round makan.. habis... rendang daging tu saya buat rendang tok...resepi dapat kat myresepi... saya tak pernah makan rendang tok.. atau kalau makan pun dah ala2 terlupa macam mana rasanyer..tapi hubby kata rasa dah ada.. tapi rupa kureng .. hahah... sebabnya kaler rendang tu tak gelap...kalau nak try kat bawah ni saya copy n paste jer resepi dari myresepi tu... rendang ayam plak .. ikut resepi mak saya... semua bahan sama jer ngan resepi rendang tok kecuali tak letak kayu manis, buah pelaga dan gula kabung..
 
 
pagi raya.. masak pulut kuning dan kuah nasik impit ..... dan sambung kemas2 rumah dan packing barang nak bawak balik kampung...
 
 
 
dina dan fikry dah faham bila cakap hari raya.. so tak banyak songel la bila pagi tu saya bagi baju kurung dan baju melayu suruh dierang pakai... tapi sarah pulak pelik..banyak tanyer pulak tu... dier kata kenapa kena pakai baju raya..kita nak pergi mana pakai baju cantik ni...  kenapa kena raya lagi.. dulu kan dah raya... hadif...?.. belum faham apa.. so senang handle...
 
 
lepas hubby solat jumaat.. we all pun bertolak ke kampung saya.. dok kampung tak jalan mana2 pun... ingat hari sabtu nak g jenguk nenek kat kampung .. sebab dah lama tak jumpa.. tapi dah tiba hari sabtu.. malas pulak... so sabtu tu ... saya buat taik mata jer.. huhu.. lepas tido, tido lagi... sampai kan hubby g pasar malam pun saya tak sedar... pas tido .. makan.. makan.. makan.... adoiii... rosak diet..
 
 
hari ahad... pagi sebelum balik putrajaya.. urut kaki dulu... sebelum raya tu saya jatuh masa dukung hadif kat klinik... seb baik dah malam dan  tak ramai orang.. kalau tak maluuu.... jatuh terjelepuk.. si hadif plak siap marah lagi.. "apa mama jatuh hadif..?" - kenapa mama jatuh atas hadif... hahaha
 
 
gambar berbaju raya lupa langsung nak snap... dalam henpon hubby je ader sket gambar raya...
 
 


RESEPI RENDANG TOK (credit to myresepi)

  • 4 kilo daging - boleh potong 30 ketul utk satu kilo atau 18-20 ketul utk satu kilo..ikut suka la nak saiz yg mana
  • 1 kilo kelapa parut dibuat kerisik
  • 6 kilo pati santan
  • air secukupnya
  • 4 bawang besar - dihiris
  • 2-3 labu bawang putih- dihiris
  • 2/3 periuk kecil cili kering *- dibasuh dan direbus
  • 7 batang serai*
  • 2 inci lengkuas*
  • 2 inci hali* (bahan*diblend)
  • 7 sudu besar jintan kasar**
  • 7 sudu besar jintan halus** ( bahan ** disangai dan diblend halus)
  • 1/2 ketul gula kabung/ seketul gula melaka saiz kecil
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 10 biji buah pelaga
  • garam secukupnya
  • Cara-cara

    1. mula2 sediakan kuali besar atas dapur gas....kemudian masukkan daging...bawang besar dan putih yg telah dihiris, bahan2 kisar * dan **...masukkan gula kabung....kulit kayu manis dan buah pelaga.....santan dan kerisik..juga air....air tu biar hapus daging...hidupkan api..dan masak guna api kecil..
    2. kacau hingga rendang masak...biasanya 4 jam atau lebih baru masak rendang ni..ikut kuantiti daging...saya biasanya 2 jam awal tu saya guna api keciki..lepas tu saya besarkan skit apinya..tapi kena hati2 la takut nanti hangit lak rendangnya...kacau hingga warna rendang bertukar gelap......lepas tu baru masukkan garam...nak tau rendang dah masak..akan terbit minyak rendang ni dan jugak warna rendang tu bertukar gelap
    3. dah siap boleh la dimakan dgn lemang/ketupat dan jugak nasi minyak atau nasi putih pun sedap..:)
    4. (nota: kalau suka rendang yg macam rendang maknik perak tu atau yg biasa org jual tu...masukkan ketumbar dlm 7 sudu besar..lepas tu tambah lagi serainya..buat dlm 12 batang serai....kalau suka boleh masak dulu santan, bahan2 blend dan bawang2...rempah...masak biar naik bau dulu..kemudian baru masukkan daging dan bahan2 lain.....boleh tambah gula kalau suka rendang yg manis)


    ** actually saya tak ikut pun sukatan yang diberi.. sebab daging kat rumah ni pun sket jer.. rendang daging dan ayam yang saya buat ni just utk abis kan stok yang ader daging dan ayam yang ader di rumah ni jer.. memang tak plan nak buat banyak pun,.. just utk hidangan pagi raya dan kalo ada lebih bawak balik bagi mak kat kampung rasa... jadi dari segi sukatan ikut sukahati jer... janji bahan2 tu semua ada...







     

    No comments:

    Post a Comment